Cechy kosmetyczki
- znajomość anatomii i fizjologii człowieka
- cierpliwość
- wyrozumiałość
- wyedukowana
- dyskretna
- troskliwa
- dotrzymująca tajemnicy zawodowej
- wzbudzające zaufanie
- umiejąca nawiązywać kontakty
- schludna
- czysty, zadbany, elegancki wygląd.
Obowiązki kosmetyczki
- Wykonywanie zabiegów kosmetycznych z zakresu kosmetyki pielęgnacyjnej
- udzielanie porad z zakresu kosmetyki i higieny ogólnej
- kierowanie pacjentów do lekarza w sprawach trudnych do zdiagnozowania
- Dobra znajomość preparatów kosmetycznych
- obsługa lamp i aparatów koniecznych do pracy w nowoczesnym gabinecie kosmetycznym
- wykonywanie manicure i pedicure
- wykonywanie zabiegów nie objętych programem szkolnym po zdobyciu odpowiednich uprawnień wchodzących w zakres pracy kosmetyczki
Urządzenie gabinetu oraz organizacja pracy
Gabinet kosmetyczny składa się:
- jednej lub kilku kabin kosmetycznych
- osobnego pomieszczenia do mani/pedi
- kabiny do masażu ciała
- kabiny natryskowej
- poczekalni
- pokoju socjalnego dla pracowników
- Wszystko powinno być zorganizowane w taki sposób, aby znajdowało się w bezpiecznej odległości od urządzeń uziemionych, grzejników, rur wodociągowych i przewodów gazowych.
- Podłoga powinna zostać wyłożona materiałem izolującym.
- Oświetlenie imitujące fale zbliżone do światła dziennego.
- Sprawnie działająca wentylacja.
- Odpowiednia temperatura.
Wyposażenie kabiny kosmetycznej:
- Fotel zabiegowy anatomiczny
- obrotowy wygodny taboret
- szafka na kosmetyki
- szafka na czystą bieliznę zabiegową
- stolik podręczny z kosmetykami, narzędziami i materiałam opatrunkowymi
- stolik z pełną aparaturą potrzebną do pracy
- aparat do galwanizacji, anaforezy, ultradźwięków, darsonwalizacji, aparat do dogłębnej analizy skóry, lampa Sollux, wapozon, lampa bezcieniowa ze szkłem powiększającym (lampka lupa), wanna dezynfekcyjna z atestem, aparat do dezynfekcji narzędzi i bielizny, apteczka, umywalka z bieżącą ciepłą i zimną wodą. zasobnik z jednorazowymi ręcznikami, środki dezynfekcyjne
BHP w gabinecie
- Utrzymywanie w czystości stanowiska pracy i narzędzi
- Wymiana bielizny zabiegowej na czystą dla każdego klienta
- Sterylizowanie narzędzi i aparatury
- Używanie wyłącznie technicznie sprawnych urządzeń
- Preparaty o aktualnym terminie ważności
- Przechowywanie narzędzi w warunkach zabezpieczających je przed zabrudzeniem i uszkodzeniem
- Jednokrotne używanie jednorazowych produktów
- Odkładanie narzędzi jednorazowego użytku, których używanie może spowodować naruszenie ciągłości tkanek do zamykanych, do szczelnych pojemników natychmiast po użyciu
- Środki dezynfekujące muszą mieć atest urzędu rejestracji produktów leczniczych
- Używanie jednorazowych rękawiczek
- Okulary ochronne przy niektórych czynnościach, maski chirurgiczne do zabiegów mogących naruszać ciągłość tkanek (np. oczyszczanie manualne)
- Osłanianie opatrunkiem skaleczeń, zadrapań i zmian na skórze, jeśli nie są one przeciwskazaniem do wykonania zabiegu
- Poddawanie sterylizacji sprzętu wielokrotnego użytki
- przechowywanie używanych podczas zabiegu materiałów, które mogą powodować naruszenie ciągłość tkanek w opakowaniach opatrzonych etykietą zawierających date ich sterylizacji
- Sprawdanie stanu aparatury przed użyciem
- Stosowanie odzieży ochronnej
- Mycie rąk przed każdym zabiegiem preparatami przeciwgrzybiczymi i przeciwbakteryjnymi
- Stosowanie wyłącznie sterylnych materiałów
- Spryskiwanie skóry przed zabiegami preparatami typu Skinsept
- Przykrywanie jednorazową serwetą powierzchni stołów
- Dezynfekcja po skończonym zabiegu
- Obrębna umywalka do mycia rąk i przyborów
- Przechowywanie preparatów tylko w oryginalnych opakowaniach, jeśli przelewamy je do innych pojemników trzeba zamieścić etykietę z nazwą preparatu i datą ważności
- Na pojemnika z roztworami preparatów kosmetycznych i środków do dezynfekcji trzeba przygotować etykietę z nazwą preparatu, datą przygotowania, terminem przydatności oraz imieniem i nazwiskiem osoby, która przygotowała roztwór.
Dezynfekcja to niszczenie drobnoustrojów chorobotwórczych, w wyniku dezynfekcji obniża się liczba bakterii, grzybów i wirusów.
Narzędzia użyte odkładamy do zamkniętego pojemnika lub wanny wypełnionej roztworem dezynfekcyjnym.
Czas dezynfekcji jest uzależniony od rodzaju produktu dezynfekcyjnego
Po dezynfekcji narzędzia wyjmujemy, myjemy, rozkłądamy, suszymy i uruchamiamy autoklaw.
czystość i higiena to faktycznie podstawa w salonie kosmetycznym
OdpowiedzUsuńCzystość to podstawa. Jeśli salon kosmetyczny jest zaniedbany klientki powinny go omijać szerokim łukiem. STERYLNOŚĆ! informacje na temat urządzeń odpowiedzialnych za taki stan rzeczy znajdziecie tutaj :)
OdpowiedzUsuńZgadzam się z poprzednikami, meble kosmetyczne czy przyrządy muszą być wysterylizowane idealnie. Jest zbyt duże niebezpieczeństwo wszelkiej maści zakażeń aby lekceważyć aspekt higieny.
OdpowiedzUsuńTen komentarz został usunięty przez autora.
OdpowiedzUsuńktóra sieć salonów kosmetycznych dostępnych w polsce jest najlepsza? Sama zastanawiałam się nad własnym salonem, niestety nie posiadam odpowiedniego miejsca w dobrej lokalizacji.
OdpowiedzUsuń