sobota, 11 października 2014

Kosmetyka: BHP, cechy i obowiązki kosmetyczki, wyposażenie gabinetu kosmetycznego, dezynfekcja.

Cechy kosmetyczki


  • znajomość anatomii i fizjologii człowieka
  • cierpliwość
  • wyrozumiałość
  • wyedukowana
  • dyskretna
  • troskliwa
  • dotrzymująca tajemnicy zawodowej
  • wzbudzające zaufanie
  • umiejąca nawiązywać kontakty
  • schludna
  • czysty, zadbany, elegancki wygląd.


Obowiązki kosmetyczki


  • Wykonywanie zabiegów kosmetycznych z zakresu kosmetyki pielęgnacyjnej
  • udzielanie porad z zakresu kosmetyki i higieny ogólnej
  • kierowanie pacjentów do lekarza w sprawach trudnych do zdiagnozowania
  • Dobra znajomość preparatów kosmetycznych
  • obsługa lamp i aparatów koniecznych do pracy w nowoczesnym gabinecie kosmetycznym
  • wykonywanie manicure i pedicure
  • wykonywanie zabiegów nie objętych programem szkolnym po zdobyciu odpowiednich uprawnień wchodzących w zakres pracy kosmetyczki


Urządzenie gabinetu oraz organizacja pracy

Gabinet kosmetyczny składa się:


  • jednej lub kilku kabin kosmetycznych
  • osobnego pomieszczenia do mani/pedi
  • kabiny do masażu ciała
  • kabiny natryskowej
  • poczekalni
  • pokoju socjalnego dla pracowników
  • Wszystko powinno być zorganizowane w taki sposób, aby znajdowało się w bezpiecznej odległości od urządzeń uziemionych, grzejników, rur wodociągowych i przewodów gazowych.
  • Podłoga powinna zostać wyłożona materiałem izolującym. 
  • Oświetlenie imitujące fale zbliżone do światła dziennego. 
  • Sprawnie działająca wentylacja. 
  • Odpowiednia temperatura.


Wyposażenie kabiny kosmetycznej:


  • Fotel zabiegowy anatomiczny
  • obrotowy wygodny taboret
  • szafka na kosmetyki
  • szafka na czystą bieliznę zabiegową
  • stolik podręczny z kosmetykami, narzędziami i materiałam opatrunkowymi
  • stolik z pełną aparaturą potrzebną do pracy
  • aparat do galwanizacji, anaforezy, ultradźwięków, darsonwalizacji, aparat do dogłębnej analizy skóry, lampa Sollux, wapozon, lampa bezcieniowa ze szkłem powiększającym (lampka lupa), wanna dezynfekcyjna z atestem, aparat do dezynfekcji narzędzi i bielizny, apteczka, umywalka z bieżącą ciepłą i zimną wodą. zasobnik z jednorazowymi ręcznikami, środki dezynfekcyjne


BHP w gabinecie


  1.  Utrzymywanie w czystości stanowiska pracy i narzędzi
  2. Wymiana bielizny zabiegowej na czystą dla każdego klienta
  3.  Sterylizowanie narzędzi i aparatury
  4.  Używanie wyłącznie technicznie sprawnych urządzeń
  5.  Preparaty o aktualnym terminie ważności
  6.  Przechowywanie narzędzi w warunkach zabezpieczających je przed zabrudzeniem i uszkodzeniem
  7.  Jednokrotne używanie jednorazowych produktów
  8.  Odkładanie narzędzi jednorazowego użytku, których używanie może spowodować naruszenie ciągłości tkanek do zamykanych, do szczelnych pojemników natychmiast po użyciu
  9.  Środki dezynfekujące muszą mieć atest urzędu rejestracji produktów leczniczych
  10.  Używanie jednorazowych rękawiczek
  11.  Okulary ochronne przy niektórych czynnościach, maski chirurgiczne do zabiegów mogących naruszać ciągłość tkanek (np. oczyszczanie manualne)
  12.  Osłanianie opatrunkiem skaleczeń, zadrapań i zmian na skórze, jeśli nie są one przeciwskazaniem do wykonania zabiegu
  13. Poddawanie sterylizacji sprzętu wielokrotnego użytki
  14. przechowywanie używanych podczas zabiegu materiałów, które mogą powodować naruszenie ciągłość tkanek w opakowaniach opatrzonych etykietą zawierających date ich sterylizacji
  15. Sprawdanie stanu aparatury przed użyciem
  16. Stosowanie odzieży ochronnej
  17. Mycie rąk przed każdym zabiegiem preparatami przeciwgrzybiczymi i przeciwbakteryjnymi
  18. Stosowanie wyłącznie sterylnych materiałów
  19. Spryskiwanie skóry przed zabiegami preparatami typu Skinsept
  20. Przykrywanie jednorazową serwetą powierzchni stołów
  21. Dezynfekcja po skończonym zabiegu
  22. Obrębna umywalka do mycia rąk i przyborów
  23. Przechowywanie preparatów tylko w oryginalnych opakowaniach, jeśli przelewamy je do innych pojemników trzeba zamieścić etykietę z nazwą preparatu i datą ważności
  24. Na pojemnika z roztworami preparatów kosmetycznych i środków do dezynfekcji trzeba przygotować etykietę z nazwą preparatu, datą przygotowania, terminem przydatności oraz imieniem i nazwiskiem osoby, która przygotowała roztwór.


Dezynfekcja to niszczenie drobnoustrojów chorobotwórczych, w wyniku dezynfekcji obniża się liczba bakterii, grzybów i wirusów.

Narzędzia użyte odkładamy do zamkniętego pojemnika lub wanny wypełnionej roztworem dezynfekcyjnym.

Czas dezynfekcji jest uzależniony od rodzaju produktu dezynfekcyjnego
Po dezynfekcji narzędzia wyjmujemy, myjemy, rozkłądamy, suszymy i uruchamiamy autoklaw.

5 komentarzy:

  1. czystość i higiena to faktycznie podstawa w salonie kosmetycznym

    OdpowiedzUsuń
  2. Czystość to podstawa. Jeśli salon kosmetyczny jest zaniedbany klientki powinny go omijać szerokim łukiem. STERYLNOŚĆ! informacje na temat urządzeń odpowiedzialnych za taki stan rzeczy znajdziecie tutaj :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Zgadzam się z poprzednikami, meble kosmetyczne czy przyrządy muszą być wysterylizowane idealnie. Jest zbyt duże niebezpieczeństwo wszelkiej maści zakażeń aby lekceważyć aspekt higieny.

    OdpowiedzUsuń
  4. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  5. która sieć salonów kosmetycznych dostępnych w polsce jest najlepsza? Sama zastanawiałam się nad własnym salonem, niestety nie posiadam odpowiedniego miejsca w dobrej lokalizacji.

    OdpowiedzUsuń